/ hästar /

att sätta sin häst i bur


Hade en tjej här som kollade på stallplats då hon frågade hur länge mina hästar får vara ute på dagarna, så länge som möjligt svarade jag, såklart. De flesta går ju på lösdrift men några tar jag in på stall under natten tex hingst och exemhästar.

Hon berättade att i hennes förra stall fanns en kvinna som bara lät hennes häst gå ute 2 timmar per dag "den är som roligast att rida då"

Hennes häst får alltså stå instängd i en box hela dagarna för att hon ska tycka att hennes häst är extra rolig att rida de ca 45 min per dag hon rider!!!!
Sen kan man väl nästan anta att det inte är varje dag hon rider heller.

Har under de senaste dagarna även hört fler av denna åsik, deras hästar är ju tävlingshästar så dom kan inte gå ute så många timmar per dag.........  (whaaat?)

Det är inte konstigt att det är så många hästar som utvecklar beteendestörningar.
Det är inte konstigt att så många hästar skadar sig i onödan. Detta Pga vissa människors okunskap!!
Man kan inte förvänta sig att en häst skall kunna stå stilla i en box i 22 timmar och ändå förvänta sig att de skall kunna prestera. Hästar behöver röra på sig!!! 

Hästar är stäppdjur, det är vad den varit under alla de 50 miljoner år den utvecklats och vad den kommer att fortsätta vara under så lång tid som vi kan överblicka.


 

  





#1 / / Frida:

Tycker det är helt sjukt att folk gör så mot sina hästar. De blir ju tåligare ju mer de utsätts för tror jag, och få de då aldrig riktigt röra sig i det fria är det ju inte konstigt med dom där skadorna.

Jag är bara glad att Guffi vill stå inne och är lugn lite då och då, men han vill ändå inte vara inne en hel natt. Kanske i natt för han ville verkligen inte gå ut och stod länge och väl vid grinden och såg ut att hoppas på att få gå in igen, men det är ju bara knotten som är så jobbiga för honom nu.

#2 / / Alexandra:

Men fy så hemskt! Hur kan man göra så, eller ens tycka att det är rätt?! :(